خاک روی ترکیه به جای رنگ قرمز به رنگ زرد دیده می شود

بافت خاک، در مینه‌سوتا، واکنش محصول به کود-روی بیشتر در خاک‌های با بافت ریز انجام می‌شود. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که وقتی محصولات پرمحصول در خاک روی ترکیه با محتوای مواد آلی کم رشد می‌کنند، واکنش به روی ممکن است رخ دهد.

با این حال، پاسخ اندازه گیری شده به لقاح روی در این شرایط اندک بوده و هر سال رخ نداده است. آزمایشات خاک برای روی برای تعیین اینکه آیا روی در برنامه کود مورد نیاز است یا خیر توصیه می شود.

حذف خاک سطحی: احتمال پاسخ به کوددهی روی در جایی که خاک سطحی برداشته شده یا فرسایش یافته است افزایش می یابد.

خاک هنگامی که خاک ها فرسایش می یابند، مقدار کربنات کلسیم آزاد در سطح خاک افزایش می یابد. با افزایش درصد کربنات کلسیم آزاد، نیاز به روی در برنامه کوددهی افزایش می یابد.

محصول قبلی: احتمال پاسخ به کوددهی روی افزایش می‌یابد اگر ذرت یا لوبیای خوراکی خشک به دنبال محصولی از چغندر قند (یک گیاه غیر میکوریزی) باشند.

این وضعیت به عنوان “سندرم آیش” نامیده می شود و در نتیجه کلونیزاسیون ضعیف ریشه گیاه با قارچ میکوریز آربوسکولار است که توانایی گیاه را برای جذب فسفر و روی افزایش می دهد.

سطح فسفر: یک رابطه شناخته شده بین فسفر و روی در خاک وجود دارد. مطالعات قبلی در مینه سوتا نشان داده است که استفاده بیش از حد از کودهای فسفاته باعث کمبود روی در ذرت شده است که منجر به کاهش عملکرد دانه می شود.

این کاهش عملکرد عمدتاً در خاک آهکی با pH بالا (PH > 8.3) و فسفر و روی آزمایش خاک پایین رخ داد. کمبود روی ناشی از فسفر یک نگرانی است و ممکن است تنها در صورتی رخ دهد که از میزان بسیار بالای کود فسفات (بیش از 200 پوند P2O5/acre) استفاده شود و آزمایش خاک برای روی در محدوده بین کم و بسیار کم باشد.

محصولاتی که به روی پاسخ می دهند: محصولات زراعی از نظر روی مورد نیاز برای تکمیل چرخه زندگی متفاوت هستند. جدول 1 پاسخ به روی را نشان می دهد که ممکن است از محصولات مختلف مورد انتظار باشد.