پرکاربردترین محصول در تولید پوشاک چرم می باشد

چرم یکی چرم نوین از مواد پرکاربرد در صنایع مختلف برای تولید اقلامی مانند لباس، کفش، کیف، مبلمان، تجهیزات ورزشی، ابزار و بسیاری از کالاهای دیگر است.

محبوب ترین چرم هایی است که از حیواناتی مانند گاو، بز، خوک یا گوسفند به دست می آید.

چرم به دست آمده از پستانداران مورد استفاده در تولید محصولات متعدد از لایه مرکزی درم، پس از برداشتن دو لایه اطراف: اپیدرم خارجی و عمیق ترین لایه که یک لایه چربی زیر جلدی است، ساخته می شود.

چرم تازه حاوی آب (60-70٪) و پروتئین (30-35٪) است که عمدتاً کلاژن است [1،2،3]. در تهیه چرم، لازم است پروتئین و چربی غیر الیافی حذف شود.

این فرآیند که با استفاده از مواد شیمیایی مختلف مانند نمک ها، بازها، اسیدها یا آنزیم ها انجام می شود، پیوندهای پیوند دهنده رشته های کلاژن را تقویت می کند.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های درمان چرم که این ماده فاسد شدنی را به ماده‌ای پایدار تبدیل می‌کند، دباغی است.

عوامل برنزه کننده می توانند خودکار فانتزی دخترانه منشا گیاهی یا معدنی داشته باشند، اما روغن های حیوانی نیز می توانند مورد استفاده قرار گیرند.

دباغی با روغن روشی قدیمی است که از زمان های قدیم برای نرم کردن چرم استفاده می شد.

قطعات خشک شده را در چربی های حیوانی قرار داده و سپس برای نگهداری آنها نمک و دود می کردند.

سال‌ها بعد، قدیم‌ها دباغی سبزیجات را با استفاده از قسمت‌های گیاهی از جمله برگ‌ها، پوست و ریشه‌های غنی از تانن/تانیک اسید توسعه دادند، بنابراین منشأ نام این فرآیند را توضیح داد.

دباغی سبزیجات هنوز هم امروزه مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال، از زمان ظهور دباغی شیمیایی با متداول ترین نمک های کروم در قرن 19، اهمیت آن کاهش یافته است.

علاوه بر این، جوراب نازک از عوامل برنزه کننده مصنوعی حاوی هیدروکربن ها یا فنل ها نیز استفاده می شود.

از آنجایی که نیاز شدیدی به کاهش تأثیر مضر ترکیبات مصنوعی مورد استفاده در تولید برای برنزه کردن یا رنگ کردن پارچه چرم وجود دارد، تانن‌های گیاهی و رنگ‌های گیاهی ممکن است اهمیت پیدا کنند.

به عنوان مثال، تعبیر خواب سیب زرد عوامل دباغی گیاهی تولید شده  است.

از گیاهانی مانند کبراچو، میموزا، تارا و شاه بلوط مورد بررسی قرار گرفتند و تأثیر آنها بر خواص چرم توسط مارتینز و همکاران مورد مطالعه قرار گرفت.

  • منابع:
    1. Leather Dyeing by Plant-Derived Colorants in the Presence of Natural Additives
  • تبلیغات: 
    1. فرهنگ گذاشتن روسری از دوران باستان تا به امروز
    2. معاملات مسکن با توجه به پول تو جیبی
    3. مزایای استفاده از گلاب برای انسان ها
    4. آیا از تغییرات حقوق کارمندان رسمی اطلاع دارید؟