گونی نخی اصفهان بافته شده از طلا را در موزه نگهداری می نمایند

در جلسه کمیته تخصصی، نوع و میزان مصرف مواد اولیه و کمکی مورد استفاده در تولید گونی پلی پروپیلن مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به شرح زیر تعیین شد.

پلی پروپیلن: ماده اولیه اصلی تولید گونی نخی اصفهان است و میزان مصرف آن بین 75 تا 100 درصد متغیر است.

ANTISYPLITE: P.P. این یک افزودنی کمکی برای تولید گونی و یک افزودنی کمکی است که برای جلوگیری از ترک خوردن و شکستن در هنگام تولید پلی پروپیلن استفاده می شود. میزان استفاده از آن با توجه به کنسانتره آن بین 0 تا 6 درصد متغیر است.

افزودنی فرابنفش: P.P. این ماده افزودنی در تولید گونی است و دوام گونی را در برابر نور خورشید افزایش می دهد. میزان استفاده با توجه به کنسانتره آن بین 0 تا 6 درصد متغیر است.

گونی

پلی اتیلن: اگر گونی مورد نظر آستردار باشد، جزء اصلی تولید آستر است. میزان استفاده بین 90 تا 100 درصد متغیر است.
همچنین در صورت تمایل می توان از آن به عنوان ماده کمکی برای ساخت گونی های پلی پروپیلن استفاده کرد. میزان استفاده بین 0 تا 20 درصد متغیر است.

رنگ پلاستیک (MASTIRBEC): ماده کمکی برای تولید گونی به رنگ دلخواه است. میزان استفاده با توجه به کنسانتره آن بین 0 تا 5 درصد متغیر است.

TITANDIOXIDE: افزودنی است که برای تقویت رنگ پلاستیک (matırbec) در تولید گونی استفاده می شود. میزان استفاده بین 0 تا 4 درصد متغیر است.

تولید نخ نوار پلی پروپیلن در سالن ریسندگی انجام می شود و برای تولید آن ابتدا با درصد مستربچ رنگ و سایر مواد افزودنی مانند مستربچ براق وارد دستگاه های اکسترودر ریسندگی می شود که بستگی به کاربرد نهایی محصول بر روی گرانول های پلی پروپیلن دارد.

روان کننده ها و پرکننده ها برخی از این کاربردهای نهایی هستند. این مواد در دستگاه فوق با مقادیر درصدی در میکسر با یکدیگر مخلوط شده و سپس به صورت نخ در می آیند.